TURBO

Silniki z turbosprężarką mają wiele zalet, a wolnossące jednostki powoli stają się rzadkością w najnowszych modelach niemal wszystkich marek. Niezależnie od tego czy to Skoda czy Ferrari, pod maską pojawiają się turbosprężarki. Turbo daje wiele zalet, lepsze osiągi, większa elastyczność pracy silnika jak i deklarowane przez producenta niższe zużycie paliwa w praktyce w większości przypadków jest to mitem.

Jak działają turbosprężarki?

Spaliny napędzają sprężarkę powietrza, która wypycha dodatkowe powietrze do cylindrów, dzięki czemu możliwe jest spalanie większej ilości paliwa na sekundę. Powoduje to, że auta z turbodoładowaniem mogą wytwarzać więcej mocy.

Kiedy pojawiła się pierwsza turbosprężarka w autach osobowych?

Silniki wspomagane były turbosprężarkami od dawna, jednak początkowo ich gabaryty były na tyle duże, że wykorzystywano je głównie w przemyśle lotniczym. Pierwszym seryjnie produkowanym autem w którym zastosowano turbosprężarkę był Oldsmobile Jetfire, nazywany ‘turbo rocket V8’. General Motors w roku 1962 uznał, że ponad 3,5-litrowa V8’ka znajdująca się pod maską nie ma wystarczającej mocy. Zdecydowali się na współpracę z Garrettem, produkującym wówczas przemysłowe turbiny i dzięki temu powstał Jet Fire V8. Pomimo wyjątkowości, auto to nie zyskało popularności i szybko zostało wycofane z masowej produkcji.

Europejczycy gonią Amerykę

Nowinki technologiczne powodują, że wielkie koncerny za wszelką cenę chcą pokazać ich zastosowanie w autach. Emblematy z bezpośrednim wtryskiem paliwa stały się prawdziwym hitem. W 1973 roku BMW zdecydowało się na zastosowanie turbiny, będąc wówczas pierwszym dystrybutorem seryjnie produkowanego turbodoładowanego modelu.  Topowa odmiana 2002 otrzymała nazwę 2002 Turbo, a z każdej strony auta była naklejka czy emblemat przypominający o jego wyjątkowości – i zastosowaniu nowej technologii. Osiągi auta, jak na ówczesne realia były naprawdę topowe-170 KM, maksymalny moment obrotowy 240 nm, prędkość maksymalna 211km/h i 7s do ‘setki’. Kolejne było Porsche, które na Motor Show we Frankfurcie zaprezentowało pierwszą 911’stkę z turbiną, która z 3-litrowego silnika generowała aż 276 koni mechanicznych!

Tubo w XXI wieku

Minęło 57 lat, odkąd pierwszy raz zastosowano turbinę w aucie osobowym, a ich popularność coraz bardziej rośnie. Przez te lata technologia ich zastosowania przeszła ogromną zmianę, inżynierowie coraz bardziej niwelują efekt tzw. ‘turbodziury’, który obecnie staje się coraz mniej zauważalny.

Co zrobić, by utrzymać turbosprężarkę w dobrej kondycji?

Oznakami uszkodzonej turbiny jest między innymi charakterystyczny gwizd przy przyśpieszaniu. Kolejnymi symptomami, mogącymi podpowiedzieć nam o tej usterce jest zwiększone zużycie oleju silnikowego, czy brak mocy. By utrzymać turbosprężarkę w dobrej kondycji, musimy pamiętać o kilku elementach. Najważniejszymi z nich, jest unikanie wysokich obrotów tuż po odpaleniu silnika, a także odczekanie chwili przed zgaszeniem jednostki, by turbina obniżyła swoje obroty i schłodziła się. Aby turbodoładowane jednostki długo cieszyły swoich właścicieli nienaganną pracą, należy pamiętać o regularnej wymianie oleju.

Serwis? Zakup auta z turbiną?  Odwiedź  VCentrum!

Jeśli poszukujesz  serwisu auta z turbiną przyjedź do VCentrum. Nasi specjaliści zajmują się markami takimi jak Volvo, Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche czy Land Rover. Ponadto, jeśli szukasz samochodu, u nas znajdziesz idealny wóz dla siebie! W naszej ofercie znajdziesz szeroką gamę pojazdów różnych marek, a nasi specjaliści wysłuchają wszystkich Państwa oczekiwań, zabiorą na jazdy próbne i pomogą  wyborze najlepszego auta. Zapraszamy do naszego salonu samochodów premium na ulicy Powsińskiej 69/71!

By być na bieżąco z nowinkami z podnośników naszego serwisu i najnowszymi autami premium w naszej ofercie, zapraszamy do śledzenia naszych profili w mediach społecznościowych: https://www.instagram.com/vcentrum/ oraz https://www.instagram.com/vcentrum/.

 

 

Back to top